sobota 27. februára 2016

✏ Ohnivá kázeň |recenzia

Názov knihy: Ohnivá kázeň
Originálny názov: The Fire Sermon
Séria: Ohnivá kázeň
Autorka: Francesca Haig
Počet strán: 360
Vydavateľstvo: Ikar (Yoli)
Rok vydania: 2016




Moja recenzia:

Táto knižka zožala v Anglicku dosť veľký úspech, rovnako i inde vo svete a teraz sme sa dočkali jej prekladu aj my :)


Po atómovom výbuchu, ktorý zničil všetko ostal na zemi už iba primitívny život. Rodia sa len samé dvojčatá, jedno z nich je vždy alfa, to ktoré je dokonalé po všetkých stránkach a druhé je vždy omega, to ktoré je poväčšine postihnuté alebo má nejakú tú vadu. Omegy vždy posielajú  ich rodiny preč, do osady omég, kde sa o nich starajú buď ich príbuzní alebo sú odkázaní sami na seba. Sú rovnako i neplodné, nazývajú ich i "slepé ulice"... I keď alfy omegami opovrhujú sú na ne dosť odkázané, pokiaľ žije aj ich dvojča žijú i oni, no ako náhle umrie jedno z dvojčiat, umrie u to druhé, ale rovnako cítia i bolesť, sú naraz chorí, ... 
Cass je jedinečný tip omegy, nemá žiadne viditeľné deformácie, ale trpí jasnovidectvom. Jej brat Zach má vysoké postavenie v Koncile, ktorý tejto spoločnosti vládne. Nakoľko si narobil množstvo nepriateľov, tak je nútený postarať sa o Cass, ktorá je jeho slabinou, cez ňu by sa k nemu ľahko dostali...

Veľmi sa mi páči námet, svet, kde sa rodia len dvojčatá, ktoré sú navzájom prepojené. Ak zomrie jeden, zomrie i ten druhý, ak ochorie jeden, ochorie i ten druhý... Dvojčatá si však nie sú rovné, jedno je vždy nadradené, predurčené na lepší život, môže mať vlastnú rodinu. Druhé je však už ako dieťa poslané do vyhnanstva do osady omég, kde sa oňho postará dvojča jedného z rodičov, teta alebo ujo, taktiež si ho môže niekto "adoptovať", nakoľko omegy vlastné deti mať nemôžu, alebo ostane odkázané samo na seba, bude sa živiť zvyškami jedla, ktoré nájde niekde na zemi... Ako by to nestačilo, omege hneď pri narodení (u jasnovidcov neskôr) vypália na čelo značku, ktorá ho už sprevádza celým životom...

Cassandra, v knihe spomínaná častejšie ako Cass, mi bola sympatická a obľúbila som si ju. Je síce omegou, no nebyť značky na čele, tak by ste na to tak ľahko neprišli. Cass to tajila až do svojích 13 rokov, kedy bola donútená svojím bratom odhaliť skutočnosť. Svojho brata veľmi milovala i napriek tomu ako sa k nej správal. Tento jej vzťah k Zachovi som dlho nechápala, ako môže mať rada niekoho, kto jej tak ubližoval a stále i ubližuje, áno je to jej dvojča, s ktorým je navždy prepojená, ale prečo ho má stále rada? Je to v jej povahe, brata sa stále zastáva, čo vidno i v priebehu knihy, niekde vnútri vie aký skutočne je, no je to veľmi hlboko a stále tomu nechce veriť.
Cass je výnimočná i tým, že ľudí nečlení medzi alfy a omegy, berie ich takých aký sú a súdi ich najmä podľa ich vnútra. Nerobí medzi nimi rozdiely.


"Smiem ísť k tebe?" 
Vzdychol si. "Lebo moja posteľ už nie je už aj tak dosť malá?" Počula som, ako odhrnul prikrývku, "Poď."

Začiatok bol síce trochu pomalší, no potom sa to už rozbehlo... 
Knižka je plná zvratov, intríg, nájdu sa tu i bojové scény, ale aj láska.
Postavou, ktorá mi tiež prirástla je k srdcu je Spachtoš, pomenovala ho tak Cass, lebo jeho skutočné meno nepozná a dokonca ani sám Spachtoš nevie ako sa volá a nepamätá si takmer nič z minulosti.


"...viem ako namieriť do nočníka, ale nepoznám svoje meno."

Obálka knihy sa mi páči, je originálna, istým spôsobom sa hodí k príbehu, no musím uznať, že obálky v iných krajinách (napr. na obrázku) sú naozaj super, skôr jednoduchšie, ale o to viac efektívne, zaujmú vás hneď na prvý pohľad! 

Knižku vám určite odporúčam je zaujímavá či už svojím námetom alebo i spracovaním, tento rok sa dočkáme i pokračovania, ktoré vyjde však ešte iba v angličtine pod názvom The Map of Bones, takže na slovenský preklad si ešte počkáme :)

Moje hodnotenie: 4,5/5

2 komentáre:

  1. Krásna recenzia :-)
    Mne sa kniha tiež páčila, avšak cez začiatok som sa veľmi dlho a ťažko predieral, preto som knihe dal tri a pol hviezdičky, no teším sa na ďalšie časti, o ktorých dúfam, že ich Yoli vydá :))

    www.universeofwonderfulbooks.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Pre mňa bol ten začiatok tiež dosť zdĺhavý a sama som prekvapená, že som ho prečítala tak rýchlo, inokedy to vzdám už po pár stranách a potrebujem si od toho jednoducho "oddýchnuť" :)
      Tak snáď ich vydajú, ale verím v to, že áno :)

      Odstrániť