nedeľa 28. februára 2016

✏ Sedem minút po polnoci |recenzia

Názov knihy: Sedem minút po polnoci
Originálny názov: Monster Calls
Autor: Patrick Ness
Námet: Siobhan Dowd
Počet strán: 216
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2015



Moja recenzia:


poznámka: Knižku som čítala po česky, takže citáty sú práve preto v češtine :)
Po knižke som siahla najmä kvôli ohlasom, ktoré som na ňu počula, každý si ju chválil, mnohí písali, že pri nej dokonca plakali. Nemala som ani potuchy o čom tento príbeh je, čoho sa týka...

Conorovi sa sníva stále ten istý desivý sen, nočná mora a to od doby, čo sa zhoršil stav jeho mamy a nezaberajú ani liečebné procedúry. Začne sa mu však zjavovať aj niekto, o kom si myslí, že je len výplodom jeho fantázie. Netvor. Netvor, ktorý má inak podobu tisu, ktorý rastie na neďalekom cintoríne. Conor sa ho však nebojí, nie je preňho až taký desivý. Netvor mu rozpráva tri príbehy a na oplátku chce počuť štvrtý príbeh. Príbeh, ktorý mu má povedať Conor, príbeh z jeho nočnej mory.
Kdo ješte jsem? hromoval netvor a zamyslel se. Jsem páteří, po níž běží Hřebeny hor! Jsem slzami, co řeky rodí do svých koryt! Jsem plícemi, v nichž se honí vítr s vichřicí! Jsem vlkem dávícím jelena, jestřábem rdousícím myš a pavoukem vysávajícím mouchu! Jsem i tím jelenem, myší a mouchou, co se stali potravou! Jsem hadem, co požíra svůj vlastní ocas! Jsem nezkrocený a jeykrotný!

V knižke je krásny a dojemný príbeh o láske, strate, ranách osudu a sile.

Conor je hlavným hrdinom tohto príbehu, chlapec, ktorý žije len so svojou chorou mamou, stará sa o ňu, pomáha jej v domácnosti. Práve kvôli jeho mame sú k nemu v škole ústretoví i všetci učitelia, spolužiaci si ho doberajú, dokonca ho i šikanujú. Má len jednu priateľku Lily, s ktorou sa pozná od narodenia, ich mamy sú priateľky. S Lily sa však poháda a ostane sám, sám bez akéhokoľvek priateľa. Jeho otec žije v Amerike so svojou druhou rodinou.
Conor netvora privolal, aby mu pomohol.
Netvor Conora navštevuje vždy sedem minút po polnoci a rozpráva mu príbehy. Príbehy, ktoré sám zažil a zohral v nich veľkú súčasť. No príbehy však vyústia vždy tak, ako by Conor najmenej čakal. I keď si však myslí, že netvor mu prišiel pomôcť, tak je to pravda, ale pomôže mu úplne inak akoby to čakal, Pomôže mu porozumieť...
Ty si myslíš, že ti tu vyprávím příbehěhy, jenom abych tě poučil? strom nevycházel z údivu. Vážně se domnívaš, že jsem vážil cestu časem a kráčel po zemi, abych ti dal pouhé ponaučení, jak být hodný kluk?

Mnohí vraj pri knihe plakali, ani ja som od toho nebola ďaleko, mala som síce slzy na krajíčku, ale neplakala som. Áno, koniec bol rozuzlením celého tohto príbehu, kde sa nám objasnila väčšina vecí, dokonca i ten slovenský preklad názvu tam zohral dosť veľkú úlohu. Po prečítaní knihy už prekladateľom nezazlievam, že sa náš preklad líši toľko od pôvodného a dovolím si tvrdiť, že tento názov sa mi tam hodí dokonca i viac...

Knihu našeho života nepíšeme slovy, řekl netvor. Píšeme ji činy. Není důležité, co si myslíš. Záleží pouze na tom, co děláš.

Námet na knižku nepochádza od autora, pochádza od úspešnej autorky Siobhan Dowd, ktorá Patricka požiadala, aby knihu dokončil... a táto kniha je venovaná práve jej.
Knižku ilustroval Jim Kay a i vďaka týmto ilustráciám má knižka svoje čaro, je istým spôsob aj desivá, dopĺňa dej a čitateľ od nej nevie odtrhnúť zrak.

Knihu vám určite odporúčam. Pre deti to je možno obyčajný príbeh či rozprávka, no starší v ňom nájdu i hlbšie myšlienky a pravdivé situácie. 
Tento rok sa chystá aj filmové spracovanie, ktoré si určite pozriem tiež, som naň dosť zvedavá :)


Moje hodnotenie: 4/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára