streda 5. augusta 2015

Požičiavanie kníh: Komu požičať a komu zas nie?

Určite sa vám už niekedy stalo, že si od vás chcel niekto požičať knihu. A vtedy prišla tá chvíľa, keď by bolo jednoducho blbé povedať NIE.

Viete, že dotyčný človek nie je zodpovedný a nespráva sa ku knihám tak ako vy... Ste si istý, že sa od neho vráti kniha v zlom stave a vám to bude jednoducho ľúto, lebo knižku ste si kúpili vy a udržiavali ste ju v perfektnom stave.. Je celkom normálne, že takémuto človeku knižku nechcete požičať.. Ale ako jednoducho odmietnuť? Najjednoduchšie je povedať, že nie, jednoducho, že vy knihy nepožičiavajte, je dosť možné, že dotyčný sa urazí a však ak si chcete zachovať dobré vzťahy, tak navrhujem povedať niečo iné.. Napríklad, že knižku už má požičanú niekto iný alebo, že si ju chce požičať. V prípade, že dotyčný nevie isto, že knižku máte alebo, že je vaša, tak jednoducho povedzte, že ste ju mali od niekoho požičanú, poprípade, že ju nemáte..

A čo ak už knihu niekomu požičiate a myslíte si, že je uňho v bezpečí, no nie je to tak? Knižka sa vám vráti špinavá, oliata a so somárskymi ušami.. Knižku viete vyčistiť, aspoň obal, nebude to už úplne dokonalé, ale aspoň na nej nebudú zvyšky jedla a podobne. Ja mám bohužiaľ s takýmto niečím už skúsenosti. Knižka bola pôvodne biela. no vrátila sa poriadne špinavá. Ja v takýchto prípadoch dám na handričku (alebo servítku) odlakovač a všetku špinu z knižky opatrne umyjem. Odlakovač zabezpečí, že špina naisto zíde dole, pri vode to platiť nemusí. No ak je už knižka zmoknutá a oliata nejakou tekutinou, tak sa to nedá veľmi opraviť (hlavne ak je oliata nejakou farebnou vodou). somárske uši sa dajú tiež ako tak vyrovnať a poznámky ceruzkou vygumovať...
Razom sa vám zmení mienka a človeku, od ktorého sa vám knižka vrátila v takomto stave. čas však nevrátite, ale aspoň už máte skúsenosť a knižku takejto osobe už viac nepožičiate.


Najviac mrzí, ak bola knižka v stopercentnom stave a vráti sa poškodená. A ešte k tomu ak knižka nebola práve najlacnejšia. Ja osobne som na knihy dosť háklivá.

Toto je taká menšia rada, ak sa to tak dá nazvať:) Jednoducho vám radím, ak si na knižky potrpíte tak ako ja, nepožičiavajte ich nezodpovedným ľuďom.. Požičiavajte ich ľuďom/knihomoľom, pri ktorých ste si istý, že sa knižke nič nestane a bude sa mať u nich dobre :)

Ak máte nejaké zlé skúsenosti s požičiavaním kníh, tak mi to určite napíšte, zaujímajú ma aj vaše skúsenosti... Ak žiadne nemáte,  tak to som naozaj rada :), lebo ten pocit, keď sa vám knižka vráti úplne v inej kvalite ako ste ju požičali je naozaj hrozný...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára