štvrtok 5. mája 2016

Knižné resumé #1 |Most do krajiny Terabithia, Zaklínač a iné

Ahojte!
Určite ste si všimli a je vám aj jasné, že tu nepíšem recenziu na všetky knihy, ktoré som prečítala.
A prečo? Jednoducho bolo by to tu nimi potom zamorené, ale niektoré knihy sú také, na ktoré sa mi proste nechce písať nejakú obsiahlejšiu recenziu alebo na to proste nemám chuť, odkladám to a potom na to jednoducho už zabudnem...  Rozhodla som sa, že také tie malé názorovky na knižky budem písať práve v tejto rubrike. Ku knižke tu bude vždy anotácia, ktorá vám ako-tak priblíži o čom vlastne kniha je, pri niektorých knihách bude i moja reakcia alebo moje pocity po dočítaní, ktoré väčšinou píšem na Goodreads, ale bude tu i môj stručný názor :) Články budú obsahovať 3-5 kníh, bude to záležať najme od toho o aké knihy pôjde :)
A prečo pravé knižné résumé? Résumé je po francúzky zhrnutia, ale máme také slovo už aj v slovenčine, nejde o žiadne mesačné zhrnutie, ale jednoducho zhrnutie kníh, ktoré som prečítala, ale recenzia sa tu na ne nevyskytla. Francúzština sa mi páči, tak aj práve preto som si zvolila tento názov a nie typické "knižné zhrnutie".

Už zase lietam
2,75* Kite sa ponáhľa na písomku a cíti sa fakt čudne. Jej najlepšia priateľka Dawn po ňu ráno neprišla, čo sa nestalo už roky, a neodpovedá ani na esemesky. Dawn totiž spáchala samovraždu. Chcela byť vo všetkom jednotka, no nezvládla ten tlak. Ako to, že Kite nemala tušenia, čo sa v duši jej priateľky odohráva? Ako je možné, že nič nepovedala? A ako, že si nič nevšimla? Otázky sa jej roja v hlave a ona na ne nedokáže nájsť odpoveď. Kedysi sebavedomé a veselé dievča je zrazu dezorientované a zraniteľné. Všade okolo seba vidí Dawn. Uzatvára sa do seba, až kým sa neobjaví niekto, s kým sa o svojich pocitoch dokáže rozprávať.
Hlavná zápletka bola celkom dobrá, ale prišlo mi to až príliš jednoduché, že sa tam takmer nič nedialo. Z môjho pohľadu to zachraňovali najmä flashbacky do minulosti, keď boli Dawn a Kite ešte deťmi. Ale bolo celkom zaujímavé sledovať to, ako sa Kite vysporiadava so smrťou najlepšej priateľky, ale i napriek tomu si myslí, že to mohla autorka trochu viac okoreniť...

3* Hrdinami knihy Most do krajiny Terabithia i jej filmovej podoby je chlapec Jess a dievča Leslie, ktorí sa stanú nerozlučnými priateľmi. Leslie rada rozpráva príbehy plné fantázie a čarov a Jess zase rád maľuje. Leslie vovedie Jessa do nového sveta plného predstavivosti a fantázie a spoločne vytvoria tajomné kráľovstvo Terabithia, čarovné miesto, kam jediná cesta vedie na starom lane ponad potok v lese blízko ich domovov. Tu spoločne vládnu kráľovstvu a bojujú proti Temnému pánovi a jeho tvorom.
Skôr ako som si prečítala knihu som videla film, ktorý sa mi veľmi páčil. Kniha mi neprišla až tak úžasná a zrejme dám v tomto prípade prednosť predsa len filmu (neverím, že som to napísala). Štýl akým bola kniha napísaná bol skôr naozaj pre mladších čitateľov a mne sa to až tak nepáčilo. Knižke však na hodnote pridal najme záver, kvôli ktorému som si mienku o knižke trochu prehodnotila (aj keď som už od začiatku vedela ako to skončí...).

4* Geralt z Rivie je zaklínač. Nemá rodinu, nemá domov, toulá se světem a zabíjí netvory a monstra škodící a ubližující lidem - upíry, vlkodlaky, bazilišky či mantichory. Není žádný rytíř bez bázně a hany, jen si musí vydělat na živobytí, a tak si za svou práci nechává platit. Jsou to těžce vydělané peníze a jeho řemeslo je nejen nebezpečné, ale i nevděčné. Za bojové a magické techniky, které mu umožnňují přežít, musel zaplatit vysokou cenu - prodělat změny organismu, mutace i krutý výcvik. Nyní jeho schopnosti vzbuzují u běžných smrtelníků strach a odpor, a přestože se bez jeho služeb neobejdou, odsoudili ho k životu na okraji společnosti. Zaklínači by to nemělo vadit, měl by být zbaven emocí, jenže u Geralta známá pravidla často neplatí.
O knihe som toho už mnohou počula, a tak som sa rozhodla, že sa na ňu vrhnem. V podstate všetko čo som o nej vedela bolo to, že hlavnou postavou je zaklínač :D Prekvapilo ma, že kniha je písaná formou poviedok, ale nebolo to žiadne mínus! Kniha sa mi páčila, každá z poviedok bola niečím originálna, nové postavy, magické tvory, ale stále neodmysliteľné prostredie a Geralt. Knižku vám určite odporúčam :)