✏ Valetýnské prokletí |recenzia

Originálny názov: Valentine
Séria: Valentine (1. diel)
Autor: Jodi McAlister
Počet strán: 344
Vydavateľstvo: Fragment
Rok vydania: 2018

Anotácia: Perla Linfordová se narodila na Valentýna. A není u nich ve škole sama. Jsou čtyři a každý z nich dokáže dělat velmi zvláštní věci. Když po jednom z nich začnou jít bytosti, o kterých zatím četla jen v knížkách, začne Perla zjišťovat proč. A to za pomoci Finna Blacka – kluka, kterého zná od dětství a celou tu dlouhou dobu ho nemůže vystát. Pokud chce ale zachránit sebe a své spolužáky, bude muset hodit nesnášenlivost za hlavu. Jen společně s Finnem má totiž proti temným silám alespoň nějakou šanci…

Moja recenzia:

Príbehom nás sprevádzajú štyria teenageri, narodení práve na sviatok zaľúbených, na Valentína. Nenechajte sa však oklamať ako ja, tento príbeh sa neodohráva v tento deň, ba dokonca s ním toho nemá ani veľa spoločného. Ako prvé nás autorka zavedie do starých opustených stajní, kde prebieha narodeninová oslava jednej zo spolužiačok - Tillie. Stane sa tam však zvláštny incident. Objaví sa tam zvláštny čierny kôň, povedali by ste si, že to nie je nič nezvyčajné, keďže oslavovali v stajniach, no tie mali byť opustené, o-p-u-s-t-e-n-é! Kôň pôsobí priam nadprirodzeným dojmom. A práve od tejto chvíle sa začnú v živote hlavnej hrdinky Perly diať zvláštne veci. Zmizne jej priateľka Marie, neodpovedá na telefonáty, nikto nevie, kam zmizla. Perla sa však rozhodne nájsť ju, a tak sa vydá i s Finnom, ktorého nenávidí, na miesto kde ju videli naposledy. V tráve pri stajniach však nájdu len jej žiarivú topánku a po Marii ani stopy ani slichu. Zaalarmujú políciu. Tá po dôkladnom prehľadaní okolia, nájde v rieke ľudské orgány - pečeň a srdce, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou patria Marii.

"Nedokážu si spojit Marii, kterou mám v paměti totálne živou, s tímhletím. S nějakými orgány v bedně. Marie byla přece mnohem víc, takže tohle nemůže být pravda. Nebo tak něco. Ja nevím."

Súvisiaci obrázok
Hlavná hrdinka Perla Linfordovásedemnásť, žije so svojou staršou sestrou a bratom, dvojčatami, vychovávajú ju už od jej štyroch rokov, kedy im zomrela mama. Nikto netuší, kto je Perlinym otcom. Eda a Míra jej rodičov však plno vynahrádzajú, rozpráva sa s nimi takmer o všetkom, podporujú ju v speve a skladaní piesní. V oblastí chlapcou jej však ani jeden nevie veľmi poradiť, keďže oboch odjakživa zaujímajú skôr dievčatá (áno, Eda je homosexuálka).
V knihe Perla spolupracuje s Finnom, ktorý jej naozaj lezie na nervy, dá sa hovoriť i o nenávisti. Týmto sa dostávame asi k prvej veci, ktorá mi naozaj liezla na nervy. To, ako hrdinka na Finna stále nadávala, vyzdvihovala iba jeho zlé vlastnosti a celé to zakončila tým, ako je neuveriteľne sexy - ako vážne? A toto stále dookola, pri každom ich stretnutí!

O tom, že sa príbeh odohráva medzi teenagermi, v prostredí strednej školy svedčí i slovník, neustále kontrolovanie statusov na Facebooku, googlenie či čerpanie z Wikipédie. Jednoducho prostredie, v ktorom sa v dnešnej dobe pohybujú najmä mladí ľudia, je to zobrazené celkom realisticky. V niektorých veciach som sa vlastne úplne našla. Vytkla by som však používanie skratiek, najmä čo sa týka českého prekladu. Áno, žijeme v modernej dobe, kde už všetci vieme. čo znamená WTF, OMG, no viem si predstaviť, že napríklad také ASAP by mohlo niektorým čitateľom robiť dosť problém (samozrejme, že to nie je môj prípad :D

Do knižky som išla najmä kvôli tej fantsy, magickej, nadprirodzenej zložke, tá ma tu však dosť sklamala. Čakala som tu toho nadprirodzena oveľa viac. S niečím, čo sa tej mágii podobať už naozaj začína sa stretávame až kdesi za polovicou, ak teda nerátame toho zvláštneho čierneho koňa hneď na začiatku. Od knihy by som tu toho čakala oveľa viac, či už podľa toho názvu, kde je oné slovíčko "prokletí" či anotácie, ktorá nám sľubuje bytosti, s ktorými sa môžme stretnúť len v knižkách a podobne.  S bytosťami sa tu teda naozaj stretneme, Perla si ich nájde, teraz sa podržte, na Wikipédii a naozaj odhalí pomocou tejto "zázračnej" stránky, s kým má tú česť. Neviem, celé mi to trochu prišlo, ako keby odtiaľ čerpala aj samotná autorka, zadala si slová ako 'magické tvory' a šup s nimi do knihy!
V anotácii sa spomína, že všetky zo štyroch detí narodených na Valentína dokážu robiť zvláštne veci, no ja osobne s tým nesúhlasím, nie je pravda, že všetky oplývajú nejakými schopnosťami či inými nadprirodzenými znakmi.

Dej knižky mi prišiel v niektorých momentoch taktiež dosť chaotický, nie veľmi premyslený, že si tam autorka jednoducho písala, čo jej prišlo na um, čo vyčítala na internete a nejako to tam len pozliepala a vznikla tam akási zmes fantasmagorií. Doteraz som z niektorých pasáží dosť zmätená a rozmýšľam, že o čo tam vlastne išlo, niektoré som si musela prečítať aj viackrát. Nemôžem však usúdiť, či je to prekladom alebo samotnými schopnosťami autorky.
Celý čas som mala pocit, že autorka si veci vymýšľala len za pochodu a nemala to dopredu veľmi premyslené a stále sa ma táto myšlienka drží.
Ako tak rozmýšľam, tak o tom, o čo v tejto knihe vlastne ide a o celej zápletke sme sa dozvedeli taktiež až kdesi v polovici.

Teraz to môže vyznievať, že na knihu len nadávam, ale nie je to tak, nebola vôbec až taká zlá. Ak si odmyslím fakt, že v niektorých scénach som sa strácala, že všetko ohľadne nadprirodzena bolo načrtnuté akosi povrchne a nešlo to až tak do hĺbky, ako by som čakala, tak to bola celkom príjemná oddychovka. Čítala sa rýchlo, hlavná hrdinka mi tiež celkom sadla. Páči sa mi prostredie, do ktorého autorka hlavnú hrdinku zasadila, kde súrodenci vychovávajú svoju mladšiu sestru a i vzťahy medzi nimi.

V konečnom dôsledku som osobne celkom rada, že som si na valentínske čítanie zvolila práve túto knihu a nie nejaký presladený román, keďže v tejto knihe sa stretneme aj s nejakou tou romantikou, ale aj s napätím a nadprirodzenom.

Knižku odporúčam skôr mladším čitateľom. Nápad je to celkom dobrý, síce nie je ničím prevratným, ale ak by sa spracoval na trošku lepšej úrovni, tak by to stálo naozaj za to.

Moje hodnotenie: 2,5/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Albatrosu, knižku si môžete zakúpiť tu.