sobota 25. marca 2017

✏ Thirteen reasons why (Mŕtve dievča neklame) |recenzia

Názov knihy: Thirteen reasons why
Autor: Jay Asher
Počet strán: 288
Vydavateľstvo: Razorbill
Rok vydania: 2011


Moja recenzia:


Po knižke som pokukovala už dlhšie, neskôr mi ju mamka priviezla z Ameriky, no odhodlávala som sa dosť dlho, kým som sa do nej pustila, potom ležala dlho rozčítaná... a nastal ten čas a ja som sa rozhodla dočítať ju. 


You can't stop the future. You can't rewind the past. The only way to learn the secret. . . is to press play.


Anotácia (sk):
Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.


Thirteen Reasons Why, názov za ktorým sa skrýva veľa. Presnejšie 13 príbehov, 13 osôb, ktoré sú istým spôsobom zodpovedný za smrť Hannah, ktorá sa rozhodla spáchať samovraždu. Celý príbeh je písaný veľmi zaujímavou formou, všetko sa dozvedáme z nahrávok, ktoré hrdinka nahrala ešte pred smrťou. Tie sú sprevádzané postojmi, myšlienkami a spomienkami Claya, chlapca, ktorý je milý a nevie si ani predstaviť, čím by mohol Hannahinu smrť zapríčiniť, nikdy nikomu nespravil nič zlé, tobôž nie jej. 



"A lot of you cared, just not enough."


Hannah Baker je obyčajné dievča, stredoškoláčka. Zbožňuje sladkosti, rada číta a píše aj básne, je priateľská a múdra. Nevieme presne, aká bola predtým, než sa jej stalo týchto 13 vecí... no zmenili ju a začala premýšľať nad samovraždou. Všetky jej problémy začnú až keď sa presťahuje do nového mesta a prestúpi na novú školu.
"If my love were an ocean,

there would be no more land.

If my love were a desert,
you would see only sand.
If my love were a star-
late at night, only light.
And if my love could grow wings,
I'd be soaring in flight."


Celý príbeh je zameraný práve na príbehy, ktoré rozpráva Hannah. Okrem toho tu toho, čo sa deje mimo, v Clayovom živote veľa nie je, takmer nič. Zopár scén s mamou, pár rozhovorov...

Páčili sa mi taktiež značky tlačidiel: play, pause, stop - ktoré nám oznamovali, kedy Clay kazetu zastavil, znovu spustil... niežeby mi to nebolo jasné aj bez toho :D


Zo začiatku ma to až tak neťahalo, nemala som potrebu hneď vedieť, čo kto urobil... Vždy som si prečítala jednu časť, jednu stranu kazety, jeden príbeh. Potom ma to však začalo lákať viac a viac, do knihy som sa začítala. Musím povedať, že najviac ma to chytilo ku koncu. Niektoré príbehy mi prišli až smiešne - pre toto by sa niekto rozhodol zabiť?! No neskôr v kombinácii so všetkými ostatnými udalosťami som ju už aj celkom chápala. 


Téma samovraždy je sama osebe dosť silnou témou a nie je pre každého, niektorí si to naozaj nevedia predstaviť, a tak len celý čas krútia hlavou nad hlúpou a strašne slabou hrdinkou. No ak sa toho na stredoškoláčku zosype veľa, tak to môže byť naozaj ťažké. Viem si predstaviť, že by táto kniha mohla predstavovať aj skutočný príbeh (samozrejme, bez tých kaziet a všetkého okolo...)

Knižka sa mi páčila, bolo to celkom oddychové čítanie. Zo začiatku som až tak nevnímala, že kazety nahrala Hannah, ktorá je už mŕtva. Časom som si to však začala plne uvedomovať a celý príbeh na mňa začal pôsobiť trochu inakším dojmom. Kniha vo vás určite niečo zanechá, odporúčam.
Navyše taký bonus, 31. marca začína oficiálne aj seriál podľa tejto knihy :)


Moje hodnotenie: 4/5 




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára