utorok 4. októbra 2016

✏ Iba jeden deň - Gayle Forman |recenzia

Názov knihy: Iba jeden deň
Originálny názov: Just one day
Séria: Iba jeden deň (1. diel)
Autorka: Gayle Forman
Počet strán: 344 
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2013

Moja recenzia:


Allyson sa pred nástupom na vysokú školu vydá na výlet po Európe. Na netradičnom pouličnom predstavení jednej zo Shakespearovych hier, Večer trojkráľový, jej mladý herec Willem hodí mincu, spočiatku si myslí, že je to len súčasť predstavenia, ale prečo by ju hádzal práve jej? Prebehne medzi nimi iskra a na ďalší deň Allyson urobí pochabé rozhodnutie, zmení svoje plány a rozhodne sa s Willemom odísť do Paríža. Avšak nasledujúce ráno sa zobudí sama - bez Willema a svojich zlatých hodiniek. Jej život sa od tohto okamihu prevráti naruby. Splní rodičom prianie a nastúpi na vysokú školu, pripravuje sa na štúdium medicíny. No spomienky na Paríž jej stále ostávajú...

Hlavná hrdinka Allyson - dlho sa mi nestalo, že by som si nejakého hlavného hrdinu v YA/NA obľúbila. Čerstvá maturantka, Američanka, ktorá zavíta do Európy, aby spoznala novú kultúru, pamiatky a trochu sa aj odviazala. V Európe však objaví i svoje druhé ja - Lulu, ktoré uskutočňuje rozhodnutia, ktoré by Allyson nikdy ani len nenapadli, keďže je tým poslušným dievčatkom, ktoré urobí všetko, čo jej rodičia nakážu.

"To som nebola ja, ale Lulu, čo zmizla bez stopy rovnako ako on."

Predpokladám, že podľa anotácie (resp. menšieho obsahu) ste si povedali, že je to len ďalšie klišé o láske dvoch mladých ľudí a nie je tu nič nové... Aj ja som si to hovorila, až kým som si neprečítala túto knihu. Príde mi až obyčajne neobyčajná. Na začiatku románik z Paríža, potom nástup na vysokú školu, kde nie je ani stopa po romantike a koniec? 
Po tom ako Allyson nastúpila na vysokú som mala pocit, že čítam nejaký úplne iný príbeh... Začali sa tam však pomaly vkrádať nejaké spomienky, myšlienky, nové rozhodnutia a búm - opäť sa to točí okolo Willema, holandského pouličného herca. 
Neodmysliteľnou súčasťou tejto knihy je aj Shakespear - či už predstavenie Večer trojkráľový alebo neskôr súčasť štúdia na vysokej škole. Jednoducho Shakedpear je všade! Pri niektorých dielach by mi to aj prekážalo, ale tu to bolo "zamaskované" istým šarmom.

Nájde sa tu aj štipka humoru, ktorú naozaj oceňujem najmä v tejto romantickej literatúre, keďže si myslím, že niekedy padne dobre sa i pousmiať, či už nad hlúposťou hrdinov alebo rozhovormi, či vtipnými situáciami, do ktorých sa dostali :)


"Žijem v Pensylvánii neďaleko New Yorku."
"Aj v Penisvínii býva veľa snehu?"
Potlačila som smiech. "V Pensylvánii. Máme ho tam naozaj dosť,"...


O tom, že Allyson je naozaj silná hrdinka svedčí aj to, že sa nakoniec predsa len rozhodne po Willemovi pátrať. Napriek tomu, že o ňom takmer nič nevie, okrem mena a zopár nepodstatných maličkostí. Opäť sa vrátime do Paríža.

"Lulu, zamilovať sa a byť zaľúbený nie je jedno a to isté."

Knižku vám odporúčam, pre mňa to bolo príjemné jesenné čítanie s čajom v ruke (rovnako ako na obálke :D). Bolo to viac prepracované ako Ak zostanem, ktoré sa mne osobne až tak veľmi nepáčilo, toto bolo jednoznačne lepšie! Tak ak neviete po čom siahnuť a máte chuť na niečo romantické, ale nie úplne presladené, tak toto je tá správna voľba :)
Sama sa už teším na pokračovanie, keďže koniec bol taký, aký bol :D

Moje hodnotenie: 4.25/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára