✏ Harry Potter and the Cursed Child |recenzia

Séria: Harry Potter (8. diel)
Autor: J.K.Rowling, John Tiffany, Jack Thorne
Počet strán: 352
Vydavateľstvo: Little Brown
Rok vydania: 2016

Moja recenzia:

Konečne sme sa dočkali nového Harry Pottera aj keď nie vo forme, na akú sme uňho zvyknutí. Je to totiž len knižné vydanie scenáru k divadelnej hre s rovnakým názvom. Ako ste si už možno na začiatku všimli, tak na tvorbe tohto (budeme to nazývať dielom) diela sa nepodieľala len Jo, ale aj ďalší dvaja páni + herci, ktorí v divadle účinkujú to mali možnosť tiež trošku upraviť a vyjadriť sa k tomu, čo sa spomína i na konci knihy. Takže to určite nie je celé podľa jej gusta a navyše si treba uvedomiť, že ide o divadlo, takže ten príbeh musel byť aspoň trošku zrealizovateľný na pódiu pred tisíckami divákov bez použitia nejakých počítačových efektov a podobne.
Množstvo ľudí je touto knihou sklamaných, zazneli i dokonca slová, že je to len kvôli peniazom a že toto dielo je horšie ako polovica fanfiction... k tým fanfiction, možno sú nejaké lepšie ako toto dielo, ale ide aj tak o Fan Fiction - čo znamená, že niekto si len vymyslel príbeh, ktorý vsadil do prostredia s postavami, ktoré vymyslel už niekto iný, čiže tu sa ani neoplatí baviť o kvalite, keďže si myslím, že bez tých postáv a prostredia by to nebolo až také dobré (ale nikdy nehovor nikdy...) Teraz sa však ku tomuto dielu chcem vyjadriť ja, fanúšik HP - potterhead
Na túto knihu som čakala neuveriteľne dlhú dobu, bola som zmierená, že toto bol už koniec, no Jo prekvapila. Hodnú časť knihy som mala pocit, že čítam naozaj len nejakú dobrú fanfiction, kdesi vnútri som nemohla uveriť, že je tu naozaj nová kniha a nové príbehy týkajúce sa Harryho od jeho autorky.

Knižku som čítala ako eknihu, v deň keď som si ju stiahla som ju videla v troch kníhkupectvách a všade som váhala kúpiť-či-nekúpiť? a nekúpila som, keďže sa mi zdala i tá cena trošku vysoká a cez internet som knihu mohla mať o takých tých 5€ lacnejšie a zo zahraničia by to bolo aj viac :) Nakoniec som neodolala a tak som si večer sadla za počítač, povedala som si: Je to predsa nový Harry Potter! Na čo čakáš? Okamžite si ho musíš prečítať! a tak som si ho aj prečítala.

Stále som vám však nepovedala, o čom knižka/dielo je, však? Nuž ono to celé neide vyzradiť bez nejakých tých spoilerov, ale aj tak by som vám tu o deji trošku niečo napísala, aby ste aspoň trochu vedeli o čo tu ide :)
Albus Severus Potter nemá s otcom až taký vrúcny vzťah ako jeho súrodenci, je medzi nimi i nejaké to napätie. Áno, slávny Harry Potter si nevie nájsť cestu k vlastnému synovi. Albus nastúpi na Rokfort, no nie je tam šťastný, má tam svojho jediného najlepšieho priateľa Scorpiusa, áno Scorpiusa Malfoya. Harry Rokfort miloval, Albus ho nenávidí. Príbeh je však i o niečom inom, nielen o tomto "zvláštnom" vzťahu syna a otca, ale i o cestovaní v čase, potencionálnom nebezpečenstve, vzťahoh medzi postavami a podobne...

"Harry: At least you've got a dad. Because I didn't, okay?
Albus: And you think that was unlucky? I don't.
Harry: You wish me dead?
Albus: No! I just wish you weren't my dad.

Harry (seeing red): Well, there are times I wish you weren't my son."

Hlavnými hrdinmi tu sú Albus a Scorpius, ich rodičia boli úhlavní nepriatelia a oni dvaja sa stali zas najlepšími priateľmi.

Albusa som v mnohých prípadoch na začiatku, najmä v situáciách s Harrym ľutovala a súcítila s ním, veď prečo by neviditeľný plášť mal dostať jeho starší brat a jeho mladšia sestra zas úžasné krídla a on len nejakú haraburdu bez akýchkoľvek magických schopností (samozrejme keď vysvitlo, čo to vlastne je, tak ma začalo štvať jeho správanie)... potom mi však nebol až taký sympatický ako sprvu, brala som ho normálne ako hlavného hrdinu, s ktorým nemám nič spoločné

Scorpiusa som si však hneď zamilovala, malé a mierumilovné prevedenie Draca Malfoy, dokonalá kombinácia no nie? :D ...on mi jednoducho hneď padol do oka.

"Albus: Friends?
Scorpius: Always."

Objavujú sa tu samozrejme i rodičia týchto dvoch, Draco, Harry i Ginny. Rovnako i Ron a Hermiona s dcérou Rose. Neviem, ale je to nejako nezvyk vidieť zlaté trio v úlohe rodičov, mmm zvláštne.
V priebehu príbehu vás tu však zaskočí aj prítomnosť postáv, ktoré by ste tu nečakali ani vo sne, ale i napriek tomu vás zahreje pri srdci, že sa tu objavia (tí, čo čítali možno vedia o čom hovorím)
Ale mrzelo ma trochu, že tu nebol vôbec spomenutý Teddy :/

"Ginny: Harry. How long has it been since your scar hurt?
Harry turns to Ginny, his face says it all.
Harry: Twenty-two years."

Čo ešte povedať k príbehu? Miestami možno trošičku chaotický, no bolo to spôsobené zrejme žánrom - drámou, na ktorý nie som zvyknutá, takže som sa trošku strácala pri tých všetkých dialógoch, že som opisy miesta ani veľmi nevnímala.

Áno, čítala som to v angličtine, to by chcelo potlesk však? :D Ja antitalent, čo sa týka angličtiny som zvládla prečítať anglickú knihu a to v podstate za jeden deň!! Komentáre typu, že to bol HP sú v tomto prípade irelevantné, stále sa mi nechce veriť, že som to naozaj čítala po anglicky :D
A čo z toho vyplýva? No predsa, že to nebolo vôbec náročné na čítanie, priam oddychové (ak si odmyslím jazyk), to, že knižku čítam v inom než rodnom jazyku som si neskôr ani neuvedomovala, bola som až príliš vhĺbená do príbehu a strany až príliš rýchlo ubúdali :/

Knižku hodnotím tak ako hodnotím, je to Harry Potter, čo dosť zaváži. Verím, že ak by bola knižka prózou, tak by si na tom Jo dala viac záležať a možno by bol aj príbeh viac prepracovaný, no ja beriem v úvahu, že je to divadelná hra a na divadelnú hru to je naozaj dobré!! Je mi naozaj jedno, že veľa ľudí (MUKLOV!!!) na to nadáva, áno aj ja si viem priznať, že to nemá na predošlé knihy, ktoré však boli úplne o niečom inom! Takže tú desatinku bodu strhávam, pretože si na tom mohli dať aj trošku viac záležať (áno naozaj sa ten príbeh z časti podobá na nejaké fanfiction, čo som čítala). Nič však nemení na tom, že Harry Potter je moja srdcovka ♥ asi sa tu už veľmi opakujem, ale to nevadí.
Knižku odporúčam, ale myslím si, že to nie je ani potreba, veď každý skvelý fanúšik sa na ňu vrhne hneď (no možno aj čaká na preklad) a jednoducho sa nenechá odradiť nenávistnými komentármi a recenziami!

Moje hodnotenie: 4,9/5